קיימות עירונית בברצלונה

אודות סיור קיימות עירונית בברצלונה  

ברצלונה הירוקה: זווית אחרת על העיר 

ברצלונה מכילה שורה של פרוייקטים חדשים, מחוץ למרכז העיר המוכר, המגלמים חשיבה נופית סביבתית מפותחת ביותר.

ברצלונה הפכה בשנים האחרונות לעיר מקיימת ים תיכונית, מתקדמת בחשיבה סביבתית וחברתית ואף זכתה על כך להכרה בינלאומית על ידי האיחוד האירופי. רחובותיה הראשיים 'חזרו' לרשות הציבור כרחובות בהן ניתנת עדיפות להולכי רגל, מערכות התחבורה הציבורית מתפתחות במהירות כמו גם רשת רוכבי האופניים

ברצלונה אמצה את "התוכנית להחזרת רחובות ברצלונה לתושבים" שעיקרה, איסור על תנועת כלי רכב ב–60% מרחובות העיר וזאת, במטרה לצמצם את זיהום האוויר והרעש, העולים לתושבים בבריאות. על החסר יענו מערכת תחבורה ציבורית חדשה והארכת שבילי אופניים במאות קילומטרים. 

בברצלונה מבינים את השגיאות שנעשו בעבר ועושים מאמצים לתקנם – לחזק את הקיימות, לשנות את התכנון מוטה הרכב הפרטי ולשפר את התחבורה הציבורית, לצופף את התושבים ובאמצעות כך לחזק את מתן השרותים, ולהעצים את עירוב השימושים בעיר. 

נבקר בפארקים רחבי ידיים שהוקמו סביב שכונות חדשות, במטמנה שהפכה לפארק, בגן בוטני יחודי הוקם לצמחיה ים תיכונית ובשוק פישפשים חדש שנבנה כמוקד בילוי ומסחר מפתיעים.

לברצלונה ולערי חוף בישראל יש הרבה מהמשותף בהיותן ערים ים תיכונית, תוססות וחמות וניתן ללמוד ולהתרשם כיצד הופכים עיר קיימת לעיר מקיימת – בעירוניות שבה, בשטחים הירוקים ובמבנים. 

שדירה במרכז העיר עם טיפול לחלחול ופיתוח כאזורי צל למפגש ומנוחה להולכי רגל  


למי מתאים הסיור?

למתכננים, אדריכלים, אנשי סביבה וקיימות ברשויות עירוניות, חברות וארגונים העוסקים בקיימות כחלק מעבודתם.

הסיור מתאים לכל מי שמעניין לפגוש פנים אל פנים את העשייה העירונית בברצלונה, עיר ים תיכונית מובילה בתחום הקיימות.   


להזמנה ותיאום הסיור 

ניתן לפנות אלי במייל ובנייד

revital.shoshany@gmail.com 

0546-522566  


טעימות מהסיור בקצרה: 

נבקר בשכונות מתקדמות המהוות מודל לחיקוי לערים אחרות בעולם מבלי לוותר על הצביון המוכר של העיר: רובע @22 – פרויקט שאפתני הנחשב לאחת השכונות המתקדמות בעולם בהיבט הטכנולוגי, סביבתי וחברתי. בשכונה נמצא אוניברסיטאות, מוסדות מחקר, סטארטאפים וחברות טכנולוגיה ועסקים הנהנים מהתשתית הטכנולוגית החכמה שבה ומרשתות חברתיות מקומיות המאפשרות להם לצמוח ולשגשג. מתכנון הרובע נהנים דייריו, הגרים בבניינים מתקדמים, עם מתן שירותים ברמה גבוהה וריאות ירוקות.

בלב השכונה ממוקם אחד המבנים האייקוניים של ברצלונה המודרנית – ה- Media TICהמגלם את התפיסה העכשווית של הרובע – האב של ICT (אינפורמציה, תקשורת, טכנולוגיה) ובית ליזמים. 

שלושה פארקים וגנים ציבוריים נושקים, מקיפים ומשתלבים ברובע ומשלימים מראה עירוני של בנייה עכשווית לצד מציאת מקום מרגוע וריאות ירוקות רחבות ידיים הגולשות מהים ועד לעורף השכונות  - הפורום, הדיאגונל ופובלנו.

מטמנה שהפכה לפארק 

אחד מתחומי הפיתוח המרשימים בעיר הוא ההתפשטות המושכלת שלה והיכולת להפוך את השטחים המקיפים את העיר למוקדים תוססים של בילוי ותיירות. 

 כזה הוא ה-GARRAF – המטמנה העירונית של ברצלונה, שהיתה הגדולה בקטלוניה, עברה שיקום אקולוגי והפכה לפארק עם מאפיינים נופיים ייחודיים. בפארק הוקמה מערכת טרסות עצי זית, עצי פרי ומגוון צומח טבעי, המשמשים להגבלת סחף הקרקע ושיפור חלחול המים ואגירת מי הגשם.  

בנוסף לשיקום הנופי שנותן במה להתפתחות הטבעית של הטבע, קיימת בפארק מערכת מסודרת של ייצור גז מתוך המטמנה, שמספק את צרכי האנרגיה של אזור המגורים הקרוב המשרת 10 אלפים תושבים.

לא רחוק מהפארק האולימפי על Montjuic ("הר היהודים") נמצא את הגנים הבוטניים החדשים – גן בוטני גדול שנפתח ב-2003 ויחודי לבתי גידול ים תיכוניים מאזורינו ומאזורים מרוחקים יותר כמו האיים הקאנאריים, צ'ילה ואחרים. הגן הפרוס בצורה מעניינת על פני טופוגרפיה הררית עם מערכת שבילים שיוצרת כיסי שתילה עבור בתי הגידול ובשטח הנמוך של הגן ממוקם אגם מרשים משיב נפש. 

סיום הסיור בברצלונה 
גן בוטני חדש לצומח הים תיכוני
חקלאות עירונית על גג בניה ירוקה 
עצי הדר ברחוב - שילוב צל מנוחה ואמנות ברחוב